John Betjeman Goes By Train is a 1962 short documentary film made by British Transport Films and BBC East Anglia. The 10 minute long film features future poet laureate John Betjeman as he takes a memorable journey by train from King's Lynn railway station to Hunstanton railway station in Norfolk, pointing out various sights and stopping off at Wolferton station on the Sandringham Estate and Snettisham station, where he extolls the virtues of rural branchline stations. An early example of a Betjeman travelogue film, a similar idea was later used for his 1973 documentary Metro-land.
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Le film est le portrait tumultueux du "Grand Z", conducteur de la locomotive du train Abidjan–Ouagadougou pendant 20 ans. Il fut licencié en 1995 par la Société des chemins de Fer du Burkina Faso, à la suite de la privatisation imposée par la Banque Mondiale. Grand jouisseur impénitent, il a alors été terrassé en pleine allégresse, a tout perdu, et coule depuis des jours bien sombres en attendant sa pension de retraite. Ce personnage haut en couleurs utilise des mots brutaux, tourmentés, et conte avec emphase ses déboires, ses haines et ses espoirs.
, 1h25 OrigineAfrique du sud GenresDocumentaire ThèmesTransport, Le train, Documentaire sur les technologies Note67% Surfing Soweto raconte l’histoire d’une génération oubliée, celle de Bitch Nigga, Lefa et Mzembe. Ces trois surfeurs de trains de Soweto appartiennent à une génération de jeunes exclus, nés au moment de l’abolition de l’apartheid, dans le déchaînement de promesses qui en a découlé. Pourtant, ces jeunes, dépourvus des connaissances et des ressources nécessaires, n’ont pas bénéficié de ces nouvelles libertés. Surfing Soweto les montre surfant sur le toit des trains, esquivant des câbles électriques qui pourraient leur être fatals, mais aussi dans l’intimité de leur foyer, avec leur famille.
, 55minutes OrigineEtats-Unis GenresDocumentaire ThèmesL'environnement, Transport, Automobile, Le train, Documentaire sur le monde des affaires, Documentaire sur l'environnement, Documentaire sur les technologies, Road movie Note78% Taken for a Ride begins with interviews on the inefficiencies and congestion on Los Angeles' highways. Next, the film displays a variety of archival footage on streetcar systems around the United States, demonstrating that streetcars were a widespread and efficient means of transportation. The film continues into a description of the General Motors streetcar conspiracy, starting with a history of National City Lines and Pacific City Lines and General Motors' investment in both companies. The film builds the argument that streetcar systems purchased by these companies were deliberately sabotaged through service reductions and fare increases, then replaced with profitable, less convenient, bus systems. Next, the film makes a connection between this conspiracy and the construction of the Interstate Highway System and the suburbanization of America in the face of the Highway revolts in the 1960s and 1970s. The film ends with footage of the reduction of Philadelphia's trolleybus system at the time of filming.