D-Day - 1 was a short propaganda film produced shortly before the end of the Second World War to boost the 7th war bond drive. It focused on the experiences of American paratroopers and gliders who went into Normandy prior to the sea borne invasion.
Opening with a statement by Gen. Barney M. Giles, reminding the audience that the war can't be won without money to pay for armaments and equipment, the film turns to an overview of Operation Overlord and the necessity for breaking the Atlantic wall. However, the emphasis soon turns to the men stationed in England, and their life while training and waiting for the inevitable invasion. Finally, the big day arrives and paratroopers are flown in over northern France in advance of the actual invasion. Their tasks included blowing up bridges, securing airfields, cutting communication lines, and other clandestine operations.
The film ends by reminding the audience that many of the men they have just seen have given their lives in defense of freedom, and urges them to buy war bonds.
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, 22minutes Réalisé parBilly Wilder OrigineEtats-Unis GenresGuerre, Documentaire ThèmesLe racisme, Religion, Documentaire sur la discrimination, Documentaire sur le droit, Documentaire sur la guerre, Documentaire historique, Documentaire sur une personnalité, Documentaire sur la religion, Politique, Religion juive, Documentaire sur la Seconde Guerre mondiale Note74% Le film fut à l’origine tourné avec une bande son en allemand pour être projeté dans l’Allemagne et l’Autriche occupées. Il s’agit du premier documentaire montrant ce que les Alliés découvrirent lorsqu’ils libérèrent les camps d’extermination nazi : les survivants, les conditions de vie, et la preuve d’un génocide. Le film fait état des aspects économiques de l’opération des camps. Des membres du personnel de ceux-ci, faits prisonniers, y sont interrogés. Et l’on y voit la visite forcée des habitants de villes voisines qui, de même que leurs compatriotes, sont accusés de complicité dans les crimes nazi – c’est l’une des rares condamnations de cette sorte enregistrées dans les archives alliées de la Seconde Guerre mondiale. Au même moment Samuel Fuller tournait son premier film amateur au camp de Falkenau, mais ces images ne seront visibles qu'en 1988, incluses dans Falkenau, vision de l’impossible, documentaire d’Emil Weiss.
, 1h10 OrigineEtats-Unis GenresGuerre ThèmesDocumentaire sur la guerre, Documentaire historique, Politique, Documentaire sur la Seconde Guerre mondiale Note61% The early portions of the film deal with the history of the Corps, from Colonial times to the 1942. The film's midsection details the arduous training procedure of the Few and the Proud at Parris Island and elsewhere. Finally, wartime newsreel footage is adroitly blended with dramatized re-enactments to illustrate the contributions, and the utter necessity of the marines in World War II.