The End of Suburbia: Oil Depletion and the Collapse of The American Dream is a 2004 documentary film concerning peak oil and its implications for the suburban lifestyle, written and directed by Toronto-based filmmaker Gregory Greene.
The film is hosted by Canadian broadcaster Barrie Zwicker and features discussions with James Howard Kunstler, Peter Calthorpe, Michael Klare, Richard Heinberg, Matthew Simmons, Michael Ruppert, Julian Darley, Colin Campbell, Kenneth S. Deffeyes, Ali Samsam Bakhtiari and Steve Andrews.
In 2007, Greene released a sequel called Escape from Suburbia.
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, 1h29 OrigineRoyaume-uni GenresDrame, Documentaire ThèmesL'environnement, La mer, Transport, Aviation, Documentaire sur l'environnement, Documentaire sur la guerre, Documentaire historique, Documentaire sur le nucléaire, Documentaire sur les technologies, Politique, Documentaire sur la Seconde Guerre mondiale ActeursJohn Hurt, Ed Bishop, Katsumi Chō, Naoko Mori, Ian Shaw, Shane Rimmer Note76% À 8h15 précises ce 6 août 1945, le monde a changé. 40.000 personnes trouvent instantanément la mort, mais ce sont bien 200.000 décès qui seront provoqués par l´explosion de la première bombe nucléaire sur Hiroshima, au Japon. Ce documentaire exceptionnel de 90 minutes n´est pas « Un énième film anti-guerre » déclare son réalisateur Paul Wilmshurst, « mais bien l´analyse neutre et objective d´une décision cruciale. Il ne s´agit pas d´être pro-américain ou pro-japonais, j´ai simplement voulu raconter la vérité. » Une vérité technologique, scientifique, militaire et politique qui se dessine dans les trois semaines précédant l´attaque, alors que le premier essai nucléaire vient de se dérouler dans le désert du Nouveau-Mexique, aux États-Unis. Le spectateur se retrouve alors dans la pièce où est prise la décision ultime, à bord de l´Enola Gay pendant son trajet fatidique, à l´intérieur de la bombe au moment de l´explosion, puis dans les rues dévastées d´Hiroshima.
, 1h20 Réalisé parCarlos Rodríguez GenresDocumentaire ThèmesL'environnement, Documentaire sur l'environnement, Documentaire historique, Documentaire sur le nucléaire, Documentaire sur les technologies, Film catastrophe Note63% The Spanish film crew led by Carlos Rodriguez is following the life stories of three children - Lidia Pidvalna, Anastasia Pavlenko, and Andriy Kovalchuk - whose lives were drastically changed after an explosion at the Chernobyl Nuclear Power Station on April 26, 1986. Through the documentary, the children and their families "living perilously close to the exclusion zone around the destroyed station recount their fears, dreams, fantasies, and hopes for the future." Each child holds a "Chernobyl certificate" which bestows access to government grants and aid and is a gruesome reminder of their existential reality.
, 18minutes OrigineEtats-Unis GenresDocumentaire ThèmesL'environnement, Documentaire sur l'environnement, Documentaire historique, Documentaire sur le nucléaire, Documentaire sur les technologies, Film catastrophe Note69% The beginning of the film starts with DeLeo, Bisson and Surkov driving through Kiev. This is introduced as the beginning of their journey to Pripyat, near the ground zero of Chernobyl. Once they reach the outpost outside the exclusion zone, we see that the area surrounding Pripyat is very deserted and dark. Once in the city, we see Surkov's old home, which he explains has been robbed of almost all its belongings due to looters. Yet there are still some mementos in the old apartment, including the wallpaper he and his mother put up, the training bars his father bought for him, an old rubber ball he claims was his favorite and a white horse poster plastered on the wall of his old bedroom. The pain he feels is evident. When he sees an old calendar on a door, he rips a large portion off, claiming "the year ended on April 26th". Outside the door of the apartment, he remarks how he wishes he could stay forever. He throws his old ball through the door and walks out of the apartment complex. The film ends with Surkov snapping some twigs in an old courtyard and then an image of the car they traveled in leaving the exclusion zone.