The 6th Marine Division on Okinawa is a 1945 Kodachrome color documentary film produced about the action of the 6th Division during the Battle of Okinawa. The film was released shortly after the event.
The film begins by outlining the strategic and psychological importance of Okinawa, including its use as a supply base for Japanese forces in Malaya, the Marianas and the Philippines, as well as a "choke hold" over China. It also informs the audience that Okinawa is an actual part of the Japanese homeland, only a few hundred miles south of Kyushu.
The movements of the units and their order of battle is carefully traced, from the landings on April 1 to the assault on Naha. Some interesting footage is also shown on life in northern Okinawa soon after liberation, with the locals setting up a democratic government under the US military and opening up schools while battle is raging in the south.
Some of the footage includes the use of flame-throwing tanks and close air support in an attempt to dislodge heavily dug-in Japanese defenders. The film ends with a eulogy for all those who died attempting to secure the island, as Marines visit a gigantic graveyard prior to departing for their next objective. [...]Voir plus...
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, 22minutes Réalisé parBilly Wilder OrigineEtats-Unis GenresGuerre, Documentaire ThèmesLe racisme, Religion, Documentaire sur la discrimination, Documentaire sur le droit, Documentaire sur la guerre, Documentaire historique, Documentaire sur une personnalité, Documentaire sur la religion, Politique, Religion juive, Documentaire sur la Seconde Guerre mondiale Note74% Le film fut à l’origine tourné avec une bande son en allemand pour être projeté dans l’Allemagne et l’Autriche occupées. Il s’agit du premier documentaire montrant ce que les Alliés découvrirent lorsqu’ils libérèrent les camps d’extermination nazi : les survivants, les conditions de vie, et la preuve d’un génocide. Le film fait état des aspects économiques de l’opération des camps. Des membres du personnel de ceux-ci, faits prisonniers, y sont interrogés. Et l’on y voit la visite forcée des habitants de villes voisines qui, de même que leurs compatriotes, sont accusés de complicité dans les crimes nazi – c’est l’une des rares condamnations de cette sorte enregistrées dans les archives alliées de la Seconde Guerre mondiale. Au même moment Samuel Fuller tournait son premier film amateur au camp de Falkenau, mais ces images ne seront visibles qu'en 1988, incluses dans Falkenau, vision de l’impossible, documentaire d’Emil Weiss. [...]Voir plus...