Pink Ribbons, Inc. is a 2011 National Film Board of Canada (NFB) documentary about the pink ribbon campaign, directed by Léa Pool and produced by Ravida Din. The film is based on the 2006 book Pink Ribbons, Inc: Breast Cancer and the Politics of Philanthropy by Samantha King, associate professor of kinesiology and health studies at Queen's University.
The film documents how some companies use pink ribbon-related marketing to increase sales while contributing only a small fraction of proceeds to the cause, or use "pinkwashing" to improve their public image while manufacturing products that may be carcinogenic. For the millions that are raised for breast cancer research by the campaign, the film argues that not enough money goes to prevention or exploring possible environmental factors. Pink Ribbons, Inc. features interviews with critics of the pink ribbon campaign, researchers and cancer patients as well as cancer fundraisers such as Nancy Brinker, head of Susan G. Komen for the Cure.
Pool interviews Charlotte Haley, who began a peach-coloured ribbon campaign more than 20 years ago to press the National Cancer Institute to increase its budget for cancer prevention research, from a mere 5 per cent. When Haley was approached by Self magazine and cosmetics company Estée Lauder in 1992 to use her ribbons in a breast cancer awareness campaign she refused, because she had no desire to be part of a commercial effort. So the company changed the colour to pink, to circumvent Haley's efforts.
Also featured is the "IV League," a support group in Austin, Texas for women diagnosed with Stage 4 breast cancer, who feel unwelcome in the pink ribbon movement because, in the words of one member, "They’re learning to live and you’re learning to die." Author Samantha King has called it “the tyranny of cheerfulness.” [...]Voir plus...
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, 1h34 Réalisé parRobert Kenner OrigineEtats-Unis GenresDocumentaire ThèmesMise en scène d'un animal, Cuisine, L'environnement, Maladie, Obésité, Documentaire sur la cuisine, Documentaire sur le monde des affaires, Documentaire sur la protection animale, Documentaire sur le droit, Documentaire sur l'environnement, Documentaire sur la malbouffe, Documentaire sur la santé, Le handicap, Politique, Documentaire sur la nature Note77% Le film s’inspire de l’essai Fast Food Nation d’Eric Schlosser. Il traite de la production de nourriture à grande échelle aux États-Unis et conclut que la viande et les légumes produits par ce type d’industrie sont mauvais pour la santé et pour l’environnement malgré les messages et l'imagerie présents sur les emballages des aliments. Pour cela l'enquête s'attache sur l'élevage industriel de bovins et d'ovins en interrogeant des éleveurs enchaînés à leurs emprunts dans le but de suivre le cahier des charges des grandes firmes agroalimentaires comme Cargill ou Smithfield Foods ainsi que sur le rôle prépondérant du maïs la plupart du temps maïs génétiquement modifié dans la composition de la quasi-totalité des produits vendus en supermarché aux Etats-Unis et ailleurs dans le monde. Le témoignage d'une mère devenue défenseuse des droits des consommateurs à la suite du décès accidentel de son fils, Kevin Kowalcyk, empoisonné par la bactérie Escherichia coli après avoir mangé un hamburger apporte un argument supplémentaire. Cette famille a obtenu gain de cause avec l'adoption de la Kevin's Law. [...]Voir plus...