The Royal Road is a 2015 documentary film directed by Jenni Olson. The film premiered in the New Frontier section of the 2015 Sundance Film Festival. In the film's voiceover, Olson reflects on her butch identity and experiences of unrequited love. The film went on to earn the award for Best LGBTQ Film at the 2015 Ann Arbor Film Festival. Consisting entirely of 16mm urban landscape shots and a lyrical stream of consciousness voiceover, the film touches on a wide range of topics from reflections on classic Hollywood film to the history of the Spanish colonization of California and the Mexican American War. A voiceover cameo appearance by Pulitzer Prize-winning playwright Tony Kushner serves as the centerpiece for the film's focal point segment entitled, "In Defense of Nostalgia.
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, 1h17 OrigineEtats-Unis GenresDocumentaire ThèmesSexualité, Homosexualité, Documentaire historique, Documentaire sur l'homosexualité, LGBT, LGBT, Lesbianisme ActeursGlenn Close, Cynthia Nixon, Zachary Quinto, T.R. Knight, David Hyde Pierce Note75% Au début de la guerre froide aux États-Unis, l'homosexualité est encore considérée comme une maladie psychiatrique et la sodomie est passible de prison dans de nombreuses régions du pays. Pour débarrasser de « ces pervers », le gouvernement organise donc une « chasse aux sorcières » qui vise à débusquer et renvoyer les homosexuels qui travaillent dans la fonction publique. En 1950, le sous-secrétaire d'État John Peurifoy informe ainsi le public qu'il a renvoyé quatre-vingt onze gays et lesbiennes du Département d'État…
Ce film documentaire raconte le destin de deux jeunes femmes, Emma Pitoizet et Thérèse Pierre, professeures toutes les deux, dans les années 1930 et qui tentent de construire ensemble une vie à la fois engagée et amoureuse. L’été 35, elles font « le voyage en URSS » et songent à adopter un enfant. Leur émancipation va se transformer en apprentissage douloureux puis en épreuve. En 40, après avoir brutalement rompu, elles se trouvent confrontées à la catastrophe : Emma, mariée, vivra dans une Alsace annexée par l’Allemagne nazie, et s’y reniera dans la douleur. Thérèse s’engagera dans la Résistance en Bretagne. Arrêtée par la Gestapo, elle meurt sous la torture en 43. Elle n’a pas parlé.
, 1h43 Réalisé parP. David Ebersole OrigineEtats-Unis GenresDocumentaire, Musical ThèmesLa musique, Sexualité, Homosexualité, Documentaire sur l'homosexualité, Documentaire sur la musique, Documentaire sur une personnalité, Musique, LGBT, LGBT, Lesbianisme ActeursCourtney Love, Melissa Auf der Maur, Sarah Vowell, Jenny Shimizu Note67% The film begins with discussion amidst Hole's 1994 and 1995 world tour, then works backwards to Schemel's childhood growing up in Marysville, Washington, and details her coming out to her family as a lesbian, as well as her immersion in Seattle's music scenes, where she would eventually cross paths with Kurt Cobain. Through contemporary interviews with Schemel's bandmates Courtney Love, Eric Erlandson, and Melissa Auf der Maur, her beginnings in Hole are detailed, including her audition with Love and Erlandson in Los Angeles amidst the Rodney King riots, as well as her time living with Love and husband Kurt Cobain, and the songwriting process between Love, Schemel, and Erlandson. Additional commentary from fellow female drummers, musicians, peers, and friends of Schemel's are provided throughout. After the death of Hole's bassist Kristen Pfaff in 1994 (only two months after the suicide of Kurt Cobain), the band embarked on a world tour with Auf der Maur as Pfaff's replacement, and Schemel, along with Love, began heavily using heroin. Schemel's drug use leads to a breakup with her girlfriend, who acted as Love's personal assistant on the tour, and Schemel reflects on her time in a rehabilitation facility she checked into with Love after the conclusion of the tour in 1995.